30 April 2016

TABURLAH KEJUJURAN...PASTI AKAN MENUAI KEPERCAYAAN!


Terdapat seorang CEO yang hamper bersara dan ingin menyerahkan jawatannya kepada salah seorang eksekutifnya yang terbaik. Dia memanggil seluruh eksekutifnya, memberikan masing-masing sebiji benih kepada setiap seorang, dan berkata:

" Tanam, jaga dan siramlah dengan baik benih yang saya beri ini dan kembalilah 3 bulan dari sekarang dengan membawa tanaman yang tumbuh dari benih ini. Yang terbaik akan menjadi penggantiku sebagai CEO di syarikat ini."

Setelah  hampir 3 bulan, di pejabat semua orang saling bercakap tentang kehebatan tanaman masing-masing. Hanya tanaman Ahmad sahaja tidak tumbuh sama sekali menyebabkan dia merasa gagal dan susah hati.

Cukup tempoh masa 3 bulan, semua eksekutif menghadap CEO dengan membawa tanaman yang subur, memperlihatkan hasil benih tersebut kecuali Ahmad yang hanya datang membawa pasu kosong. Semua mata memandangnya kasihan.

Ketika CEO masuk, dia memandang keindahan seluruh tanaman yang kononnya hasil dari benih-benih yang diberikan dulu, sehingga akhirnya berhenti di depan Ahmad yang tertunduk malu. CEO meminta Ahmad ke depan dan menyuruhnya menceritakan tentang tanamannya yang mati.

Selesai Ahmad bercerita, CEO berkata:
" Beri tepukan kepada Ahmad, CEO kita yang baru!"

Semua eksekutif terkejut termasuk Ahmad. CEO itu kemudian berkata:

" Semua benih yang saya bagi kepada anda semua dulu, telah saya rebus dalam air panas hingga mati dan tak mungkin akan tumbuh lagi. Jika benih anda semua dapat tumbuh, bererti anda telah menukarnya dan berbohong kepada saya. Kecuali Ahmad, hanya  dia yang JUJUR. Jadi, dialah yang paling layak menyandang jawatan yang tertinggi ini."


Sumber : kopi&pasta/





Tiada ulasan:

Catat Ulasan