06 September 2014

TIKA YANG HALAL DAN HARAM BERCAMPUR

Seseorang datang kepada Imam Syafie mengadukan tentang kesempitan hidup yang dia alami. Dia memberi tahu bahwa ia bekerja sebagai orang upahan dengan gaji 5 dirham. Dan gaji itu tidak mencukupinya.

Namun anehnya, Imam Syafie menyuruh dia untuk menemui orang yang mengupahnya supaya mengurangkan gajinya menjadi 4 dirham. Orang itu pe
rgi melaksanakan perintah Imam Syafie sekalipun ia tidak faham apa maksud dari perintah itu.

Setelah berlalu beberapa lama orang itu datang lagi kepada Imam Syafie mengadukan tentang kehidupannya yang tidak ada kemajuan. Lalu Imam Syafie memerintahkannya untuk kembali menemui orang yang mengupahnya dan minta untuk mengurangkan lagi gajinya menjadi 3 dirham. Orang itupun pergi melaksanakan anjuran Imam Syafie dengan perasaan sangat hairan.

Setelah berlalu sekian hari orang itu kembali lagi menemui Imam Syafie dan berterima kasih atas nasihatnya. Ia menceritakan bahwa upah 3 dirham telah dapat menutupi seluruh keperluan hidupnya, bahkan hidupnya menjadi lapang. Ia menanyakan apa rahsia di sebalik itu semua?

Imam Syafie menjelaskan bahawa pekerjaan yang ia jalani itu tidak berhak mendapatkan upah lebih dari 3 dirham. Dan kelebihan 2 dirham itu telah mencabut keberkahan harta yang ia miliki.

Lalu Imam Syafie membacakan sebuah syair:

جمع الحرام على الحلال ليكثره
دخل الحرام على الحلال فبعثره

Dia kumpulkan yang haram dengan yang halal supaya ia menjadi banyak.
Yang harampun masuk ke dalam yang halal lalu ia merosaknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan