16 Mac 2011

SETIAP SAAT DAN DETIK


Pada suatu hari, sahabat Rasulullah SAW yg bernama Abu Bakar datang menemui sahabatnya Hanzalah Asidi.
"Apa khabar Hanzalah?", sapa Abu Bakar.
"Saya rasa bersalah.",jawab Hanzalah dgn sugul.
"Mengapa pula?",Abu Bakar terkejut.
"Semasa saya duduk bersama Rasulullah SAW,beliau berpesan mengenai syurga dan neraka.Pesanan itu masih terbayang-bayang di dlm fikiran saya ketika masih bersama baginda.Tetapi apabila saya pulang,saya bergurau senda bersama anak dan isteri saya sehingga saya terlupa pesanan baginda tadi.",jelas Hanzalah.
"Ah!Saya juga pernah mengalami keadaan seperti itu.",kata Abu Bakar.
Lalu mereka berdua segera menemui Rasulullah SAW bertanyakan perkara tersebut.Seperti mula tadi,Hanzalah menerangkan segala-galanya kpd Rasulullah SAW.
"Apabila saudara berdua selalu mengingati pesanan saya,malaikat selalu ada bersama saudara berdua pada setiap saat dan detik. Setiap saat dan detik.Setiap saat dan detik."
Rasulullah SAW mengulangi kata " setiap saat dan detik " sebanyak tiga kali.Beliau tidak menghalang Hanzalah dan Abu Bakar bergurau senda bersama keluarga, asalkan TIDAK LALAI!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan